Coronavirus

Ook tijdens de coronacrisis zijn wij bereikbaar voor vragen of klachten waarover u zich ongerust maakt. Neemt u telefonisch contact op met de praktijk. De doktersassistente en/of de huisarts bekijkt dan samen met u wat het beste is om te doen. Wij verzoeken u niet naar de praktijk te komen als u geen afspraak heeft. Ook na het versoepelen van de coronamaatregelen vanaf 23 maart 2022 verzoeken wij u dringend om bij uw bezoek aan de praktijk een mondkapje te dragen, onafhankelijk van het feit of u coronaklachten heeft. Het mondkapje dient u zelf mee te nemen.

Uw vragen kunt u ook stellen op ons patiëntenportaal MijnGezondheid.net via een e-consult. Herhaalrecepten kunt u aanvragen via de receptenlijn en via MijnGezondheid.net.
Alle patiënten die vóór 10 oktober 2019 bij onze praktijk zijn ingeschreven, kunnen zelf een account aanmaken op MijnGezondheid.net door in te loggen met DigiD. Patiënten die zich ná 10 oktober 2019 bij onze praktijk hebben ingeschreven, dienen zich eerst aan te melden via het aanmeldformulier op onze website.

Heeft u klachten passend bij een besmetting met het coronavirus, zoals keelpijn, koorts met verkoudheid, hoesten, plotseling verlies van smaak en reuk of moeilijk ademhalen, dan kunt u zich laten testen. Bel voor een afspraak met de GGD: 0800-1202 of meld u aan op coronatest.nl.

Actuele informatie over het coronavirus vindt u op de websites van Thuisarts.nl en het RIVM.
Het landelijke telefoonnummer voor algemene vragen over het coronavirus: 0800-1351
Rode Kruis hulplijn voor kwetsbare mensen: 070-4455888

BOOSTERPRIK

De boosterprikken voor alle leeftijdsgroepen worden gegeven door de GGD, niet door de huisartsenpraktijk. Wij kunnen u niet helpen om een afspraak bij de GGD te maken of  de boosterprik te versnellen; belt u hiervoor alstublieft niet naar de praktijk.
Lees meer over de boosterprik op de website van onze koepelorganisatie Huisartsen-Zuid Kennemerland>>

COVID-VACCINATIEBEWIJS

Wilt u een bewijs van vaccinatie voor reizen of voor toegang tot een evenement of binnenlocatie? Dan kunt u terecht op de website coronacheck.nl of de app CoronaCheck op uw smartphone. U kunt daar zelf direct uw vaccinatiebewijs regelen.

Heeft u hulp nodig bij het gebruik van de CoronaCheck website of app? Neemt u dan contact op met de Rijksoverheid. Belt u dan naar 247 247 247. Daar zitten mensen klaar om u te helpen, ook als u zelf geen computer heeft.
Informatie over praktische problemen met het vaccinatiebewijs en oplossingen kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid>>
Heeft u coronacheck.nl geprobeerd, maar is uw vaccinatiebewijs daar niet te vinden? Alleen als u door onze huisartsenpraktijk volledig bent gevaccineerd, kunnen wij u mogelijk helpen, neem dan contact met ons op.
Bent u in een ander EU-land of buiten de EU gevaccineerd en kunt u uw QR-code niet ophalen? Kijk dan op Rijksoverheid.nl wat u kunt doen om aan een geldige QR-code te komen.

Wij adviseren u in deze tijd regelmatig onze website en/of de volgende websites te bekijken voor de laatste informatie:
– De website van onze regionale ondersteuningsorganisatie www.huisartsenzuidkennemerland.nl/voor-patienten/covid-19/
– De website van de Rijksoverheid: coronavaccinatie.nl>>
– Vragen over het Digitaal Corona Certificaat (coronapaspoort)>>
– Informatie over Covid-vaccinatie bij kinderen met een medische indicatie op Thuisarts.nl>>

Veiligheid

In de praktijk wordt veilig gewerkt. Dat wil zeggen dat de kans om besmet te raken zo klein mogelijk is. Als u op het spreekuur komt wordt u gevraagd of u hoest of koorts heeft. U moet daar eerlijk antwoord op geven, voor uw eigen en onze veiligheid. Spreekuren worden ruim gepland zodat u zo weinig mogelijk anderen ontmoet en ook slechts heel kort in de wachtkamer hoeft te zijn. Kom zoveel mogelijk op de afgesproken tijd.
Wij verzoeken u dringend om bij uw bezoek aan de praktijk een mondkapje te dragen, onafhankelijk van het feit of u coronaklachten heeft. Het mondkapje dient u zelf mee te nemen. Wij danken u voor uw begrip en medewerking.

Hoe gaat het als de huisarts bij u aan huis komt bij ernstige klachten?

Als de huisarts bij u een visite aflegt omdat u ernstige klachten heeft mogelijk door Corona, dan belt de huisarts of assistente u van tevoren.

  1. U of een gezinslid doet de voordeur open en u gaat terug naar de woonkamer met de tussendeur dicht.
  2. De huisarts kleedt zich om in de hal
  3. Daarna komt de huisarts binnen met pak aan, handschoenen, mondkapje en bril.
  4. U wordt onderzocht en er wordt een besluit genomen of u naar het ziekenhuis gaat of thuis kunt blijven.
  5. De huisarts doet in de hal alle spullen weer uit en laat een aantal wegwerpspullen achter die in een afgesloten zak weggegooid kunnen worden.

In een enkel geval zal in overleg met de patiënt en familie besloten worden dat een ziekenhuisopname niet zinvol is omdat bijvoorbeeld de patiënt te kwetsbaar is en niet zal herstellen bij een intensieve behandeling of nog belangrijker als de patiënt geen verdere behandeling wil. Als u daar zelf al duidelijke ideeën over heeft, laat dat dan aan ons weten.

Coronatest
Het coronavirus wordt overgedragen door hoesten, maar ook via de handen. U moet denken aan een besmetting met het coronavirus als u koorts boven de 38 graden en luchtwegklachten heeft.
Heeft u klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak en reuk? Kom dan niet naar de praktijk. In dat geval kunt u zich laten testen op het coronavirus.

Bel voor een afspraak met de GGD: 0800-1202 of meld u aan op coronatest.nl

Bent u ouder dan 70 jaar of heeft u een chronische aandoening zoals astma of suikerziekte? Neem dan telefonisch contact op met onze praktijk. Ook als u zich ernstig ziek voelt, bijvoorbeeld hoge koorts heeft of kortademig bent, neem dan telefonisch contact met ons op.

Het coronavirus wordt overgedragen door hoesten, maar ook via de handen. U moet denken aan een besmetting met het coronavirus als u koorts boven de 38 graden en luchtwegklachten heeft.
Heeft u klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak en reuk? Kom dan niet naar de praktijk. In dat geval kunt u zich laten testen op het coronavirus.

Bel voor een afspraak met de GGD: 0800-1202 of meld u aan op coronatest.nl

Bent u ouder dan 70 jaar of heeft u een chronische aandoening zoals astma of suikerziekte? Neem dan telefonisch contact op met onze praktijk. Ook als u zich ernstig ziek voelt, bijvoorbeeld hoge koorts heeft of kortademig bent, neem dan telefonisch contact met ons op.

Probeer te voorkomen dat u het coronavirus krijgt of aan anderen geeft
*   Was uw handen regelmatig met water en zeep
*   Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
*   Gebruik papieren zakdoekjes
*   Geen handen schudden
*   Houd 1,5 meter afstand van anderen

Betrouwbare informatie

Thuisarts.nl
RIVM
Landelijk telefoonnummer voor vragen over het coronavirus: 0800-1351
Rode Kruis hulplijn voor kwetsbare mensen: 070-4455888

Veilige inzage in samenvatting dossier via LSP op de huisartsenpost en de spoedeisende hulp

Tijdens de coronacrisis kan het gebeuren dat u buiten onze openingstijden een huisarts nodig heeft. Dan komt u bij de huisartsenpost. Of u wordt naar de spoedeisende hulp (SEH) in het ziekenhuis gestuurd. De artsen op de huisartsenpost en de SEH willen u snel kunnen helpen. Het is daarom belangrijk dat zij kunnen kijken naar de medische gegevens die uw huisarts van u bijhoudt. Misschien heeft u ons al laten weten dat de huisartsenpost een samenvatting van uw medische gegevens mag inzien via het Landelijk Schakel Punt (LSP). Maar veel patiënten hebben daarover nog geen keuze gemaakt.
Tijdens de coronacrisis mogen de medische gegevens van deze patiënten tijdelijk ook worden bekeken door artsen op de huisartsenpost en de SEH. Uw gegevens mogen alleen worden bekeken als u contact heeft met de huisartsenpost of de SEH. Indien mogelijk wordt u mondeling gevraagd voor het raadplegen van de medische gegevens. Het raadplegen van de medische gegevens wordt gelogd in de systemen die de huisartsenpost en SEH gebruiken, zodat achteraf controle mogelijk is wie dit heeft gedaan. De patiënt kan dit ook zelf inzien via volgjezorg.nl.

Heeft u eerder aangegeven dat u geen toestemming geeft? Dan verandert er niets. Uw medische gegevens zijn nooit te bekijken, ook niet tijdens de coronacrisis.

Na de coronacrisis wordt de tijdelijke maatregel teruggedraaid. Dan zijn weer enkel de gegevens op te vragen van patiënten die hiervoor expliciet toestemming hebben gegeven.

Wilt u alsnog een keuze maken of uw gegevens wel of niet mogen worden bekeken op de huisartsenpost?
U kunt dit op dit moment op twee verschillende manieren doen.

*  U vertelt uw keuze aan onze huisartsenpraktijk
*  U legt uw keuze online vast via volgjezorg.nl/toestemming

Meer informatie over de tijdelijke maatregel vindt u op de website volgjezorg.nl/corona-opt.